Kvalitetne
"Turopoljke" opet u fokusu
Objavljeno
u Gospodarskom listu 01.02. 2020. st 66
Gospodarski
list izlazi 2x mjesečno u 23 tisuće primjeraka i šalje se na
adrese pretplatnika.
pretplata@gospodarski-list.hr
fax 01/3077725 tel 01/3843 222 www.gospodarski.hrTuropoljska
svinja
Projekt
oživljavanja turopoljskih recepata s autohtonim turopoljskim
namirnicama (turopoljska svinja i turopoljski tartuf) u
velikogoričkom bistrou Babriga predstavio je Chef Robert Slogar a
susret s novinarima organizirala je Udruga za kulturu stola
G.E.T.(gastronomija-enologija- turizam)
Kušalo
se Dobrote turopoljske pušnice s domaćim kiselišem (špek, švargla
i kobasica od turopoljske svinje, sir s lokalnog OPG-a, prah od
bučinog ulja i kiselo povrće)
Kremasta
juha od krvavice s ječmenom kašom i poširanim jajetom
Obrazi
turopoljske svinje (kuhani 14 sati u vlastitom soku s korjenastim
povrćem), jetra u mrežici punjena korjenastim povrćem, krema od
mozga, krema od krumpira, domaći Demi-glace umak, turopoljski
tartuf, prah od bučinog ulja i"Rastavljena" pita od jabuka
sa sladoledom od vanilije.
Chef
Robert Slogar ima bogato međunarodno iskustvo, član Word
association of chef societies, a nakon povratka u domovinu djeluje
Hrvatskoj kuharskoj federaciji. Vodio je poznate hrvatske restorane,
bavi se edukacijom i konzultacijama te sudjeluje u brojnim gastro
projektima,
O
izazovima i prednostima uzgoja turopoljske svinje govorio je Juraj
Odrčić, predsjednik Plemenite opčine turopoljske, chef Robert
Slogar o kvaliteti namirnica i planovima oživljavanja tih recepata,
dok je bistro Babriga predstavio vlasnik Tomislav Jančić.
Autohtoni
proizvodi, posebno uz ekološki uzgoj koji donosi kvalitetan
tradicijski proizvod, donekle i ekskluzivni zbog ograničene ponude
na tržištu, postaju sve cjenjeniji.
Istarski
boškarin, Slavonska crna svinja, Zagorski puran, ali i Turopoljska
svinja takvi su primjeri.
Nadležnost
uzgojnog udruženja zaTuropoljsku svinju na desetogodišnje razdoblje
je potvrđena "Plemenitoj opčini turopoljskoj"(Velika
gorica), a od posebnog značenja u predstavljanju proizvoda bit će
marketinške aktivnosti.
O
turopoljskoj pasmini svinja još potkraj 19. stoljeća pišu bečke
poljoprivredne novine i zaključuju da uzgoj te pasmine u Hrvatskoj
ima veliku budućnost. "No vodeći ljudi moraju ovoj grani
stočarstva posvetiti više pažnje i uzgojiti toliko svinja da
Hrvatska, osim vlastitih potreba, može podmiriti potrebe susjednih
zemalja." zaključuje autor članka.
Rezultat
popisa stoke 1921. godine navodi brojku od 85 tisuća grla ove
svinje. Ova pasmina je iskazala sve svoje odlike – jednostavan
način uzgoja s ispašom u hrastovim šumama, otpornost na bolesti i
vremenske promjene, tada još uvijek traženiji masni tip svinje koja
je bila na dobrom glasu kod uzgajivača i kupaca.
Međutim,
uskoro se gospodarske prilike i potrebe tržišta mijenjaju, uvoze se
strane pasmine, dolazi do zabrane ispaše u šumama. Rezultiralo je
to gotovo potpunim nestankom pasmine. Da 1993. godine "Plemenita
opčina turopoljska" nije pokrenula program obnove uzgoja
turopoljske svinje, ona bi zasigurno iščeznula.
Prvo
stado pokrenuto je u Turopoljskom lugu sa svega tri krmače i jednim
nerastom, koliko je bilo moguće tada pronaći čistokrvnih
„Turopoljki“, da bi se potom nadopunjavalo i proširivalo
uzgojem. No zbog financijskih i organizacijskih izazova, dolazi do
zastoja razvoja. Postalo je jasno da je za sljedeću stepenicu nužno
osigurati tržišnu održivost uzgoja kroz komercijalizaciju
proizvoda.
Njihova
očekivanja počivaju na tri aktualna projekta. Dva u suradnji s
Agronomskim fakultetom u Zagrebu - europski projekt TREASURE koji bi
kroz udruživanje i krovnu europsku robnu oznaku trebao osigurati
plasman na tržište i izrada specifikacije proizvoda za zaštitu
naziva oznakom izvornosti. Kroz potporu Zagrebačke županije
napravljen je cjelokupni vizualni identitet suhomesnatih proizvoda od
turopoljske svinje.
U
dizajnu se ističe list hrasta koji pokazuje da se radi o pasmini
koja svoje karakteristike duguje ekstenzivnom uzgoju na šumskim
područjima, a za okus mesa je posebno bitan plod hrasta – žir,
kojim se prehranjuje ova svinja. Drugi važan motiv je kaštel Stari
grad Lukavec koji je središte Turopolja i ukazuje na zemljopisno
podrijetlo pasmine i dugovječnost uzgoja na ovim područjima. Dizajn
ambalaže prati i pripadajući logo, grb Plemenite opčine
turopoljske, te tekst i slika koji pobliže objašnjavaju turopoljsku
svinju.
U
nedavnom istraživanju Agronomskog fakulteta u koje su bili uključeni
uzgajivači, prerađivači i ugostitelji, potvrdilo se da unatoč
znatnim izazovima postoji želja i potreba za očuvanjem ove pasmine.
Rezultati su pokazali da je ekološki uzgoj koji donosi kvalitetan
tradicijski proizvod, najveća snaga proizvoda od turopoljske svinje
dok je s druge strane najveća slabost prepoznata kroz dugu i skupu
proizvodnju. Da se postigne balans u kojemu će ekonomskom računicom
biti zadovoljni uzgajivači i svi ostali u proizvodnom lancu, a
kvalitetom zadovoljni potrošači, još preostaje mnogo posla.
Dok
se ne ustali redovita proizvodnja suhomesnatih i drugih proizvoda od
turopoljske svinje, iskoristit će se prepoznatljivost kvalitete
mesa turopoljske svinje.
Pripremio:
Tomislav Radić
Snimke:
Silvija Munda
Nema komentara:
Objavi komentar